MEDNARODNA IZMENJAVA – GORENJA TREBUŠA

9. – 18. 6. 2025

Pod okriljem projekta z naslovom “Čezmejno sodelovanje za naš brezmejni potencial” (CBC4YOUTH), ki se osredotoča na reševanje rastočega problema duševnega zdravja otrok in mladostnikov v Sloveniji in Avstriji, smo izvedli mednarodno izmenjavo za dijake prvih letnikov Waldorfske šole Ljubljana in Waldorfske šole Celovec.

Projekt je namenjen razvoju preventivnih ukrepov in zagotavljanju ustrezne podpore za otroke, stare od 6 do 18 let, s poudarkom na aktivnostih, ki imajo pozitiven učinek na duševno zdravje. V projektu sodeluje več partnerjev, vključno z WŠ Ljubljana, WŠ Celovec, Liegl & Maric (psihosocialna podpora) in CSD Gorenjska.

Dijaki 1. letnika so se od  9. do 18. junija udeležili deset dnevne izmenjave na biodinamični kmetiji Zajelenk v Gorenji Trebuši, ki se nahaja v objemu neokrnjene narave. Osrednja nit izmenjave je bilo delo na kmetiji, saj verjamemo, da je povezovanje z zemljo, fizična aktivnost, delo z živalmi, druženje, skupno delo, predvsem pa zavedanje mladih, česa vsega so zmožni, največ kar jim lahko damo. V svetu, kjer je pasivo udejstvovanje vse bolj v porastu, so take izkušnje za mlade še posebno dragocene saj krepijo njihovo samozavest, samostojnost in se lažje soočajo z izzivi, ki jih prinaša odraščanje. Velik del programa je bil zasnovan na podlagi osnutkov priročnikov, ki so v nastajanju v sklopu projekta. Uporabili smo smernice in vaje iz priročnikov, ki so namenjene  krepitvi duševnega zdravja.

Dijaki in učitelji smo bivali v šotorih, kar je bila zanimiva izkušnja za vse. Pri delu smo bili dijaki in učitelji razdeljeni v manjše skupine za vsakodnevno delo na kmetiji in v kuhinji. Skupine so rotirale, tako da je imela vsaka skupina priložnost spoznati vsa področja in raznolikost opravil. Ob večerih smo imeli taborni ogenj, kjer smo ob druženju, petju in socialnih in družabnih igrah ter pripovediih krepili vezi medsebojne vezi. Preko dneva je bil tudi dovolj prostega časa, ki je dijakom omogočal čas za druženje, spoznavanje, športne in družabne igre, kopanje v bližnjem tolmunu. V času izmenjave smo odšli tudi na pohod, kjer so imeli dijaki priložnost spoznati okolico in se preizkusiti v plezanju, ter premagati strah na zip-linu, ter kopanje v bazenu.

Delo s katerim so se dijaki spoznali je bilo izdelava ograje za zaščito vrta pred divjadjo, vezava paradižnikov, delo v rastlinjaku, pletje njive, košnja trave, čiščenje in urejanje pohodnih poti v okolici, gradnja tabornega ognja, pomoč v kuhinji pri pripravi obrokov in skrb za urejenost skupnih prostorov.

Za zelo dobro se je izkazala dolžina izmenjave. V desetih dneh so se stkale prijateljske vezi, bilo je dovolj časa, da so se dijaki dobro spoznali. To jim je omogočilo tudi delo po skupinah, v katerih so bili dijaki razdeljeni mešano (nekaj dijakov iz Slovenije in nekaj iz Avstrije). Na izmenjavi dijaki niso imeli s seboj telefonov, ker jim je omogočilo, da so bili resnično prisotni in so prosti čas izkoristili za medsebojno povezovanje. Z rednimi jutranjimi in večernimi zbori, kjer smo šlo skozi dan in naredili refleksijo prejšnjega, se je s časom vzpostavil občutek skupnosti.